Дидактичні проблеми застосування дистанційних лекцій при вивченні клінічної анатомії та оперативної хірургії у закладах вищої медичної освіти
DOI:
https://doi.org/10.26641/1997-9665.2025.1.101-106Ключові слова:
дистанційна освіта, лекція, дидактика, клінічна анатомія.Анотація
У статті представлені результати дослідження дидактичних проблем застосування дистанційних лекцій при вивченні клінічної анатомії та оперативної хірургії, зроблена спроба проаналізувати сучасні тенденції вирішення цих завдань в умовах дистанційного навчання. Мета дослідження - визначити дидактичні проблеми застосування дистанційних лекцій при вивченні клінічної анатомії та оперативної хірургії, оцінити переваги та зважити недоліки лекційної методу при дистанційній та змішаній форм організації навчального процесу. Методи. Аналіз досвіду читання дистанційних лекцій в 2020-25 роках в Національному медичному університету ім. О.О. Богомольця з клінічної анатомії та оперативної хірургії для студентів 2 - 4 курсів медичного, педіатричного та стоматологічного факультетів, для лікарів-інтернів хірургічних спеціальностей. Результати та підсумок. Встановлено, що лекції у дистанційному форматі забезпечують гнучкість та доступність навчання, розвиток самостійності та відповідальності за власне навчання за умови використання інтерактивних методів та сучасних технологій, забезпечення сталого зворотного зв'язку. Проведення дистанційних лекцій вимагає від викладача адаптації навчальних матеріалів з урахуванням специфіки онлайн-формату, чіткої структури подачі інформації, навичок прямої трансляції заняття та підтримання зворотного зв’язку в режимі реального часу тощо. В дослідженні наведені реальні шляхи удосконалення лекторської майстерності для підвищення ефективності дистанційних лекцій. Окреслені фактори, які знижують ефективність і якість дистанційних лекцій в навчальному процесі вищої медичної освіти.
Посилання
Popova OI, Ilina-Stohnienko VYu, Herasymenko OA. Uspishni keisy dystantsiinoho navchannia v medychnykh zakladakh osvity Ukrainy v period voiennoho stanu [Successful cases of distance learning in medical educational institutions of Ukraine during martial law]. Akademichni Viziï. 2023;18. Ukrainian. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7774504
Korda MM, Shulhai AG, Mashtalir AI. [Features of the educational process organization at I.Ya. Horbachevsky Ternopil National Medical University during martial law]. Medychna Osvita. 2023;2:44–50. Ukrainian. https://doi.org/10.11603/ m.2414-5998.2023.2.14013
Hnatiuk MS, Kobsar OB, Pivtorak VI, Slabyy OB. Modernization of the teaching of clinical anatomy in medical institutions of higher education of Ukraine. Medychna Osvita. 2024;(4):59–65. Ukrainian. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2024.4.15138
Kobzar OB. Lektsiia v umovakh dystantsiinoho vyvchennia klinichnoï anatomii ta operatyvnoï khirurhii [Lecture in the context of distance learning of clinical anatomy and operative surgery]. Visnyk Problem Biologii i Medytsyny. 2023;2(169):82. Ukrainian. https://vpbim.com.ua/uk/knowledgebase-category/vypusk-2-169-dodatok/
Bilash SM, Pronina OM. [Features of teaching clinical anatomy and operative surgery in modern conditions]. Klin Anat Oper Khir. 2020;19(4):51-5. Ukrainian. DOI: 10.24061/1727-0847.19.4.2020.52
Philippe S, Souchet A, Lameras P, Petridis P, Caporal J, Coldeboeuf G, Duzan H. Multimodal teaching, learning and training in virtual reality: a review and case study. Virtual Reality & Intelligent Hardware. 2020;2(5):421‐2. https://doi.org/10.1016/ j.vrih.2020.07.008
Dzevulska IV, Synytska AM, Tytarenko VM, Matkivska RM, Konovalenko SO, Ibrahimova IV, Kostyukova IM, Nevmerzhitska NM, Lavrynevych OS. [Modern approaches to teaching the "Autonomic Department of the Peripheral Nervous System" in practical classes on human anatomy]. Morphologia. 2024;18(3):156-9. Ukrainian. DOI: https://doi.org/10.26641/1997-9665.2024.3.156-159
Dzevulskay IV, Synytska AM, Kostyukova IM. The use of visualization of anatomical forms by modern methods of clinical research in the study of the discipline "Human Anatomy" at the Department of Descriptive and Clinical Anatomy. Morphologia. 2024;18(3):149-55. Ukrainian. DOI: https://doi.org/10.26641/1997-9665.2024.3.149-155
Dubossarska YuO. [Experience of distance learning in obstetrics and gynecology during quarantine]. In: Sotsialno-humanitarni doslidzhennia ta innovatsiina osvitnia diialnist: Proceedings of the II International Scientific Conference; 2020 Jun 26-27; Dnipro, Ukraine. p. 316-7. Ukrainian.
Herasymenko OI, Polesova TR, Herasymenko VV, Kukhareva NS. Dystantsiine navchannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh likariv: pro et contra [Distance learning in the professional training of future doctors: pro et contra]. Travma. 2021;22(5):38-40. Ukrainian. DOI: 10.22141/1608-1706.5.22.2021.244466
Mochulska OM. Osoblyvosti dystantsiinoho navchannia na kafedri dytiachykh khvorib z dytiachoiu khirurhiieiu Ternopilskoho natsionalnoho medychnoho universytetu imeni I.Ya. Horbachevskoho MOZ Ukrainy [Features of distance learning at the Department of Pediatric Diseases with Pediatric Surgery of Ternopil National Medical University]. Medychna Osvita. 2021;2:47–53. Ukrainian. Doi: 10.11603/me.2414-5998.2021.2.12168
Lymar L. Dystantsiine navchannia medykiv v umovakh COVID-19 yak vyklyk suchasnii pedahohichnii systemi Ukrainy. Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsiï do yevropeiskoho osvitn'oho prostoru. 2022;89(1):114-24. https://doi.org/ 10.38014/osvita.2022.89.10
Kuchin YuL, Lymar LV. Osnovni pryntsypy orhanizatsiï dystantsiinoho navchannia medykiv. Medychna osvita. 2022;1:30–7. https://doi.org/ 10.11603/m.2414‐5998.2022.1.12652
Bader S, Oleksiienko A, Mereniuk K. Digitalization of future education: analysis of risks on the way and selection of mechanisms to overcome barriers (Ukrainian experience). Futurity Education. 2022;2(2):21–33. Doi: 10.57125/FED/2022.10.11.26
Nalyvaiko N, Nalyvaiko O. Zmishane navchannia v medychnykh zakladakh vyshchoi osvity [Blended learning in medical higher education institutions]. Osvitolohichnyi dyskurs. 2021;32(1):101–11. https://doi.org/10.28925/2312‐5829.2021.1. Ukrainian.
Boyarchuk OR, Mochulska OM. Osoblyvosti ta perspektyvy dystantsiinoho navchannia pry vykladanni pediatrychnykh dystsyplin na etapi dodiplomnoi pidhotovky likariv [Features and prospects of distance learning in teaching pediatric disciplines at the stage of undergraduate medical training]. Medychna Osvita. 2021;2:81–6. Doi: 10.11603/me.2414‐5998.2021.2.12143 Ukrainian.
Ferfetska KV, Pits LO, Stefaniuk YeS. Vykorystannia tekhnolohii dystantsiinoho navchannia u medychnykh zakladakh osvity Bukovyny v umovakh sohodennia [The use of distance learning technologies in medical educational institutions of Bukovyna in modern conditions]. Medychna Osvita. 2022;2:46–50. Ukrainian.
Almpanis T, Joseph-Richard P. Lecturing from home: Exploring academics’ experiences of remote teaching during a pandemic. Int J Educ Res Open. 2022;3:100133. Doi: 10.1016/ j.ijedro.202.20.000133
Aleksyuk AM. Pedahohika vyshchoi osvity Ukrainy. Istoriia. Teoriia [Pedagogy of higher education in Ukraine. History. Theory]. Kyiv : Lybid; 1998. 560 p. Ukrainian.
Myleryan VE. Metodycheskye osnovy podhotovky y provedenyia uchebnykh zaniatii v medytsynskykh vuzakh [Methodological foundations of preparation and conducting educational classes in medical universities]. Kyiv : Khreshchatyk; 1998. 68 p. Russian.
Filonenko MM. Metodyka vykladannia u vyshchii medychnii shkoli na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Teaching methodology in higher medical school based on a competency-based approach]. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury; 2016. 88 p. Ukrainian.
Kobzar OB, Doroshenko SV, Levon MM, Parkhomenko MV, Prokopets KO, Khvorostiana TT. Dydaktychna rol lektsii v navchalnomu protsesi vyshchoi medychnoi shkoly [Didactic role of the lecture in the educational process of the higher medical school]. Naukovі zapysky Mizhnarodnoho universytetu [Scientific notes of the International University]. 2017;27:73-7. Ukrainian.
Sherman M, Puhovskiy E, Kambalova Y, Kdyrova I. The future of distance education in war or the education of the future (the Ukrainian case study). Futurity Education. 2022;2(3):13–22. https://doi.org/ 10.57125/FED/2022.10.11.30
Yamagata-Lynch L. Blending Online Asynchronous and Synchronous Learning. International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2014;15(2):189–212. DOI: 10.19173/irrodl.v15i2.1778.
Yang B, Huang C. Turn crisis into opportunity in response to Covid-19: Experience from a Chinese University and future prospects. Studies in Higher Education. 2021;46(1):121–32. DOI: 10.1080/03075079.2020.1859687.
De Vries F, Kester L, Sloep P, Van Rosmalen P, Pannekeet K, Koper R. Identification of critical time-consuming student support activities in e-learning. Association for Learning Technology Journal. 2005;13(3):219–29. DOI: 10.1080/ 09687760500376488
Walker JT, Fontinha R, Haak-Saheem W, Brewster C. The Effects of the COVID-19 Lockdown on Teaching and Engagement in UK Business Schools. 2020. DOI: 10.2139/ssrn.3717423
Cavanaugh J. Teaching online: A time comparison. Online Journal of Distance Learning Administration, 8(1). Spring 2005 https://www.westga.edu/ ∼distance/ojdla/spring81/cavanaugh81.htm.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі.
Автори, направляючи рукопис до редакції журналу «Morphologia», погоджуються з тим, що редакції передаються права на захист і використання рукопису (переданого до редакції матеріалу, в тому числі таких об'єктів, що охороняються авторським правом, як фотографії автора, малюнки, схеми, таблиці і т.п.), в тому числі на відтворення в пресі і в мережі Інтернет; на поширення; на переклад рукопису на будь-які мови; експорту та імпорту примірників журналу зі статтею Авторів з метою поширення, доведення до загального відома. Зазначені вище права Автори передають Редакції без обмеження терміну їх дії і на території всіх країн світу без обмеження.
Автори гарантують, що вони мають виняткові права на використання матеріалів, переданих до редакції. Редактори не несуть відповідальності перед третіми особами за порушення гарантії, надані авторами. Розглянуті права передаються до редакції з моменту підписання поточної публікації для публікації. Відтворення матеріалів, опублікованих в журналі іншими особами та юридичними особами, можливе лише за згодою редакції, з обов'язковим зазначенням повної бібліографічного посилання первинної публікації. Автори залишають за собою право використовувати опублікований матеріал, його фрагменти і частини для навчальних матеріалів, усні презентації, підготовку дисертації дисертації з обов'язковою бібліографічною посиланням на оригінальну роботу. Електронна копія опублікованій статті, що завантажується з офіційного веб-сайту журналу в форматі .pdf, може бути розміщена авторами на офіційному веб-сайті їх установ, будь-яких інших офіційних ресурсах з відкритим доступом.