Синергізм методичних підходів до вивчення дисципліни «Анатомія людини»
Ключові слова:
анатомія, методи, творчий підхід, професійний розвитокАнотація
На сучасному етапі важливим є поєднання підходів до вивчення дисциплін. Використання історичних аспектів, музейних колекцій, трупного матеріалу, сучасних методичних посібників та педагогічних методів, онлайн-ресурсів, комп’ютерних програм та імерсивних технологій є важливими складовими вивчення фундаментальної медичної дисципліни «Анатомія людини».
Посилання
Papa V, Vaccarezza M. Teaching anatomy in the XXI century: new aspects and pitfalls. ScientificWorldJournal. 2013 Nov 7;2013:310348. doi: 10.1155/2013/310348. PMID: 24367240; PMCID: PMC3842041.
Staden HV. Herophilus—The Art of Medicine in Early Alexandria. Cambridge, Mass, USA: Cambridge University Press; 2004
Vesalius A. De Humani Corporis Fabrica. Basel, Switzerland: J. Oporinus; 1543
Bergman EM, Prince KJ, Drukker J, van der Vleuten CP, Scherpbier AJ. How much anatomy is enough? Anat Sci Educ. 2008 Jul-Aug;1(4):184-8. doi: 10.1002/ase.35. PMID: 19177406.
Cahill DR, Leonard RJ, Marks SC Jr. Standards in health care and medical education. Clin Anat. 2000;13(2):150. doi: 10.1002/(SICI)1098-2353(2000)13:2<150::AID-CA12>3.0.CO;2-V. PMID: 10679860.
Green NA. Anatomy training for surgeons--a personal viewpoint. J R Coll Surg Edinb. 1998 Feb;43(1):69-70. PMID: 9560520.
Waterston SW, Stewart IJ. Survey of clinicians' attitudes to the anatomical teaching and knowledge of medical students. Clin Anat. 2005 Jul;18(5):380-4. doi: 10.1002/ca.20101. PMID: 15971223.
Sbayeh A, Qaedi Choo MA, Quane KA, Finucane P, McGrath D, O'Flynn S, O'Mahony SM, O'Tuathaigh CM. Relevance of anatomy to medical education and clinical practice: perspectives of medical students, clinicians, and educators. Perspect Med Educ. 2016 Dec;5(6):338-346. doi: 10.1007/s40037-016-0310-4. PMID: 27785729; PMCID: PMC5122519.
Older J. Anatomy: a must for teaching the next generation. Surgeon. 2004 Apr;2(2):79-90. doi: 10.1016/s1479-666x(04)80050-7. PMID: 15568432
Wu A, Noël GPJC, Wingate R, Kielstein H, Sakurai T, Viranta-Kovanen S, Chien CL, Traxler H, Waschke J, Vielmuth F, Sagoo MG, Kitahara S, Kato Y, Keay KA, Olsen J, Bernd P. An International Partnership of 12 Anatomy Departments Improving Global Health through Internationalization of Medical Education. Ann Glob Health. 2020 Mar 6;86(1):27. doi: 10.5334/aogh.2665. PMID: 32166068; PMCID: PMC7059426.
Craig S, Tait N, Boers D, McAndrew D. Review of anatomy education in Australian and New Zealand medical schools. ANZ J Surg. 2010 Apr;80(4):212-6. doi: 10.1111/j.1445-2197.2010.05241.x. PMID: 20575945.
FIPAT. Terminologia Anatomica. 2nd ed. FIPAT.library.dal.ca. Federative International Programme for Anatomical Terminology, 2019
Matyugin IYu, Ry`bnikova IK. Metody` razvitiya pamyati, obraznogo my`shleniya, voobrazheniya. Moscow: Ejdos; 1996. 59 p. Russian.
Melnyk T. [Obraznist yak psykholohichna katehoriia]. Horyzonty` obrazovanyia. 2003;1:50-56. Ukrainian.
[Electronic resource]: Resource access mode https://www.anatom.ua
Cherkasov VH, Dzevulska IV, Tymoshenko IO, Kovalchuk OI. [Navchalnyi kompleks dlia vyvchennia dystsypliny "Anatomiia liudyny” v medychnykh universytetakh]. Medychna osvita. 2015;3:86-89. Ukrainian.
Borovets OV. [Suchasni metodychni pidkhody do vykladannia anatomii ta fiziolohii liudyny studentam za fakhom «fizychna terapiia, erhoterapiia»] Psykholoho-pedahohichni osnovy humanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v shkoli ta VNZ. 2019;191-201. Ukrainian.
Volosovets OP. [Pytannia yakosti osvity u konteksti vprovadzhennia zasad Bolonskoi deklaratsii u vyshchii medychnii shkoli]. Medychna osvita. 2005;2:12–16. Ukrainian.
Herasymiuk IYe, Miz AV, Pryshliak AM, Reminetskyi BYa, Krynytska IYa. [Novitni tekhnolohii yak prohresyvnyi metod pokrashchennia kompetentnisnoho navchannia predmeta “Anatomiia liudyny” za umov internatsionalizatsii vyshchoi osvity]. Medychna osvita. 2017;4:9-13. Ukrainian.
Banks CM. Multicultural education in the 21st century. New York Addison-Wesley; 2001.
[Electronic resource]: Resource access mode https://studyi nukrai ne.gov.ua/life-in-ukraine/international-students-in-ukraine
Custodio L. Philosophy of Education, Cul-ture and Values. Publishing House UST, Espana Manila; 2003
Sever IS, Vologina NI, Van`yancz AB. [Osobennosti uchebno-metodicheskoj raboty` v prepodavanii anatomii cheloveka] Mezhdunarodny`j zhurnal e`ksperimental`nogo obrazovaniya. 2014. Russian.
Skrypnyk IM, Sorokina SI, Shevchenko TI [Keis-metod yak pryklad interaktyvnoho navchannia studentiv-medykiv klinichnym dystsyplinam]. Vyshcha osvita Ukrainy. Tematychnyi vypusk «Mizhnarodni Chelpanivski psykholoho-pedahohichni chytannia». 2012;1(3):372-377. Ukrainian.
Osokina VN. [Metodicheskie osobennosti ispol`zovaniya sovremenny`kh pedagogicheskikh tekhnologij v izuchenii disczipliny` «Anatomiya i vozrastnaya fiziologiya»]. In: [Materials of the III International Scientific and Practical Conference "Psychology and Pedagogy: Modern Methods and Innovations, Practical Experience"]; 2013.p.56–43. Russian.
Filonenko MM. [Psykholoho-pedahohichna hotovnist vykladacha VMNZ v innovatsiinykh umovakh osvity. Humanitarnyi visnyk. Tematychnyi vypusk 17 «Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru»]. Hnozys. 2012;2(35):333–339. Ukrainian.
Bilash SM, Oliinichenko YaO, Koptev MM. [Formuvannia klinichnoho myslennia pry vyvchenni dystsypliny «Anatomiia liudyny z Fizi-olohiieiu» u studentiv spetsialnosti «Medse-strynstvo», yaki zdobuly bazovu zahalnu seredniu osvitu]. Suchasna medychna osvita: metodolohiia, teoriia, praktyka. 2020;23-24. Ukrainian.
Pronina OM, Koptev MM, Danylchenko SI [Formuvannia klinichnoho myslennia u studentiv pid chas vyvchennia operatyvnoi khirurhii ta topohrafichnoi anatomii]. Eksperymentalna i klin-ichna medytsyna. 2014;63(2):25-28. Ukrainian.
[Electronic resource]: Resource access mode https://www.4danatomy.com
Herush IV, Haidukov VA, Bukataru YuS, Marytchyn IM. [Dystantsiini tekhnolohii navchannia yak odna z innovatsiinykh tekhnolohii u navchalnomu protsesi.] Medychna osvita. 2012;3:35–37. Ukrainian.
Wish-Baratz S, Crofton AR, Gutierrez J, Henninger E, Griswold MA. Assessment of Mixed-Reality Technology Use in Remote Online Anatomy Education. JAMA Netw Open. 2020 Sep 1;3(9):e2016271. doi: 10.1001/jamanetworkopen.2020.16271. PMID: 32940677; PMCID: PMC7499123.
Haowen J, Vimalesvaran S, Myint Kyaw B, Tudor Car L. Virtual reality in medical students' education: a scoping review protocol. BMJ Open. 2021 May 26;11(5):e046986. doi: 10.1136/bmjopen-2020-046986. PMID: 34039577; PMCID: PMC8160201.
McBride JM, Drake RL. National survey on anatomical sciences in medical education. Anat Sci Educ. 2018 Jan;11(1):7-14. doi: 10.1002/ase.1760. Epub 2017 Dec 19. PMID: 29265741.
Kovalchuk OI Bondarenko MP Okhrey AG, Prybytko IY Reshetnyk EM Features of using im-mersive technologies (virtual and augumented reali-ty) in medical education and practice. Morphologia. 2020;14(3):158-164.
Langreth R. Virtual reality: Head mounted distress. Popular Science. 1994;5(49).
Vozenilek J, Huff JS, Reznek M, Gordon JA. See one, do one, teach one: advanced technology in medical education. Acad Emerg Med. 2004 Nov;11(11):1149-54. doi: 10.1197/j.aem.2004.08.003. PMID: 15528578.
Seymour NE, Gallagher AG, Roman SA, O'Brien MK, Bansal VK, Andersen DK, Satava RM. Virtual reality training improves operating room performance: results of a randomized, double-blinded study. Ann Surg. 2002 Oct;236(4):458-63; discussion 463-4. doi: 10.1097/00000658-200210000-00008. PMID: 12368674; PMCID:PMC1422600.
Chen CH, Mullen AJ. COVID-19 Can Catalyze the Modernization of Medical Education. JMIR Med Educ. 2020 Jun 12;6(1):e19725. doi: 10.2196/19725. PMID: 32501809; PMCID: PMC7294998.
[Electronic resource]: Resource access mode https://fipat.library.dal.ca/TA2
Murashov OV, Ivanova NV. [Mnemonic learning of variant arterial anatomy based on the use of Anatomage Table]. Medical Education and Professional Development. 2020;11(2):42–7.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі.
Автори, направляючи рукопис до редакції журналу «Morphologia», погоджуються з тим, що редакції передаються права на захист і використання рукопису (переданого до редакції матеріалу, в тому числі таких об'єктів, що охороняються авторським правом, як фотографії автора, малюнки, схеми, таблиці і т.п.), в тому числі на відтворення в пресі і в мережі Інтернет; на поширення; на переклад рукопису на будь-які мови; експорту та імпорту примірників журналу зі статтею Авторів з метою поширення, доведення до загального відома. Зазначені вище права Автори передають Редакції без обмеження терміну їх дії і на території всіх країн світу без обмеження.
Автори гарантують, що вони мають виняткові права на використання матеріалів, переданих до редакції. Редактори не несуть відповідальності перед третіми особами за порушення гарантії, надані авторами. Розглянуті права передаються до редакції з моменту підписання поточної публікації для публікації. Відтворення матеріалів, опублікованих в журналі іншими особами та юридичними особами, можливе лише за згодою редакції, з обов'язковим зазначенням повної бібліографічного посилання первинної публікації. Автори залишають за собою право використовувати опублікований матеріал, його фрагменти і частини для навчальних матеріалів, усні презентації, підготовку дисертації дисертації з обов'язковою бібліографічною посиланням на оригінальну роботу. Електронна копія опублікованій статті, що завантажується з офіційного веб-сайту журналу в форматі .pdf, може бути розміщена авторами на офіційному веб-сайті їх установ, будь-яких інших офіційних ресурсах з відкритим доступом.