Сприйняття освітнього середовища вітчизняними студентами медичного факультету Дніпровського державного медичного університету

Автор(и)

  • N.V Stanishevska
  • L.A. Chobitok

Ключові слова:

освітнє середовище, сприйняття навчання, академічне самосприйняття, показник DREEM

Анотація

Актуальність. Успішність навчального процесу в багатьох аспектах залежить від освітнього середовища, яке створене умовами навчання. Для студентів перших двох курсів адаптація до умов навчання буде відбуватись тим легше та швидше, чим краще всі учасники цього процесу усвідомлюють, які фактори є визначальними. З метою зворотнього зв’язку зі студентами, який дозволяє оцінити реакцію на освітнє середовище у деяких закладах вищої освіти Сполучного королівства Великобританії, Австралії, Індії, Китаю, Німеччини, Швеції та ін час від часу викладачами проводяться моніторінгові дослідження, що допомагають оцінити окрім освітнього середовища, ще й психологічний стан та соціальне сприйняття студентів. Мета. Вивчення сприйняття умов освітнього середовища вітчизняними студентами 1 та 2 курсів Дніпровського державного медичного університету. Методи. В якості методу дослідження використано показник DREEM (Dundee Ready Education Environment). Цей показник складається з пʼяти підрозділів, кожен з яких відображує той чи інший аспект освітнього середовища в цілому, а саме: освітня атмосфера і соціальне самосприйняття студентів, сприйняття викладачів учнями або викладання; академічне самосприйняття та сприйняття навчання. Оцінка вищезазначених сторін освітнього середовища проводиться анкетуванням, яке складається з 50 тверджень. Кожному твердженню студентом виставляється оцінка за 5-бальною шкалою, де 4 – «Повністю згоден», 3– «Згоден», 2– «Не впевнений», 1 – «Не згоден», 0– «Абсолютно не згоден». Ідеальному освітньому середовищу відповідає 200 балів. Кожному аспекту відповідає низка тверджень, і для кожного аспекту освітнього середовища вираховується середній бал та стандартне відхилення. Результати. Дослідження було проведене серед 200 студентів спеціальності «Медицина», згідно якого загальна позитивна середня оцінка становила 149,2/200 (74,6%), що відображає скоріш позитивне сприйняття освітнього середовища студентами Дніпровського державного медичного університету. Серед категорій максимально високо було оцінене сприйняття навчання –38,2 / 48(80%). Також досить високі оцінки студенти надали категорії академічне самосприйняття –25,07 / 32 (78%). Освітня атмосфера та соціальне самосприйняття отримали відповідно –36,64 / 48(76%) та 19,52 / 28(70%). Сприйняття викладання в перерахуванні у проценти мало найнижчу оцінку серед студентів – 29,74 / 44(68%). Підсумок. За допомогою показника DREEM було проведено дослідження сприйняття освітнього середовища студентами 1 та 2 курсів Дніпровського державного медичного університету, за результатами якого можна підсумувати, що освітнє середовище в цілому студентами сприймається як позитивне, але має певні недоліки. Отримані оцінки категорій освітнього процесу дозволяють зробити аналіз для усування проблем та недоліків останнього та можуть бути передумовою корекції умов освітнього середовища та відносин між студентами та викладачами, що має сприяти покращенню навчального процесу.

Посилання

Miles S, Leinster SJ, Swift L. The Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM): A review of its adoption a nd use. Medical Teacher. 2012;34(9):620¬-34.

Ousey K, Stephenson J, Brown T, Garside J. Investigating perceptions of the academic educational environment across six undergraduate health care courses in the United Kingdom. Nurse education in practice. 2014;14(1):24-9.

Stormon N, Ford PJ. DREEM-ing of dentistry: Students' perception of the academic learning environment in Australia. European journal of dental education. 2018; Jul 18.

Patil AA, Chaudhari VL. Students' perception of the educational environment in medical college: a study based on DREEM questionnaire. Korean journal of medical education. 2016;28(3):281-8.

Xu X, Wu D, Zhao X, Chen J, Xia J, Li M, Nie X. Relation of perceptions of educational environment with mindfulness among Chinese medical students: a longitudinal study. Medical education online. 2016;21:30664.

Kavukcu E, Burgazli KM, Akdeniz M, Bilgili P, Öner M, Koparan S, Yörümez A. Family medicine and sports medicine students' perceptions of their educational environment at a primary health care center in Germany: using the DREEM questionnaire. Postgraduate medicine. 2012;124(5):143–50.

Finn Y, Avalos G, Dunne F. Positive changes in the medical educational environment following introduction of a new systems-based curriculum: DREEM or reality? Curricular change and the Environment. Irish journal of medical science. 2014;183(2):253-8.

Tokuda Y, Goto E, Otaki J, Jacobs J, Omata F, Obara H, Shapiro M, Soejima K, Ishida Y, Ohde S, Takahashi O, Fukui T. Undergraduate educational environment, perceived preparedness for postgraduate clinical training, and pass rate on the National Medical Licensure Examination in Japan. BMC Educ Med. 2010;10:35.

Enns SC, Paro HB, Gannam S, Peleias M, Mayer FB, Santos IS, Menezes M, Senger MH, Barelli C, Silveira PS, Martins MA, Zen Tempski P. Medical Students' Perception of Their Educational Environment and Quality of Life: Is There a Positive Association. Academic medicine: journal of Association of American Medicine Colleges. 2016;91(3):409-17.

Palmgren PJ, Brodin U, Nilsson GH, Watson R, Stenfors T. Investigating psychometric properties and dimensional structure of an educational environment measure (DREEM) using Mokken scale analysis - a pragmatic approach. BMC medical education. 2018;18(1):235.

Demirören M, Palaoglu Ö , Kemahli S, Özyurda F, Ayhan IH. Perceptions of Students in Different Phases of Medical Education of Educational Environment: Ankara University Faculty of Medicine. Medical education online. 2008;13:8.

AlFaris EA, Naeem N, Irfan F, Qureshi R,van der Vleuten C. Student centered curricular elements are associated with a healthier educational environment and lower depressive symptoms in medical students. BMC medical education. 2014;14:192.

Buhari MA, Nwannadi IA, Oghagbon EK, Bello JM. Students' perceptions of their learning environment at the College of Medicine, University of Ilorin, Southwest, Nigeria. West African journal of medicine. 2014;33(2):141-5.

Belayachi J, Razine R, Boufars A, Saadi A, Madani N, Chaouir S, Abouqal R. Moroccan medical students’ perceptions of their educational environment. Journal of educational evaluation for Health Professions. 2015;12:47.

Palomo-López P, Becerro-de-Bengoa-Vallejo R, Calvo-Lobo C, Tovaruela-Carrión N, Rodríguez-Sanz D, Elena Losa-Iglesias M, López-López D. Student perceptions of the education environment in a Spanish medical podiatry school. Journal of foot and ankle research. 2018;10:11-14.

Farooq S, Rehman R, Hussain M, Dias JM. Comparison of undergraduate educational environment in medical and nursing program using the DREEM tool. Nurse education today. 2018;69:74–80.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-13

Номер

Розділ

Статті