Особливості використання імерсивних технологій (віртуальної і доповненої реальності) в медичній освіті та практиці

Автор(и)

  • O. I. Kovalchuk Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-6311-3518
  • M. P. Bondarenko Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-2755-9248
  • A. G. Okhrey Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-4596-1492
  • I. Y. Prybytko Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0003-1487-166X
  • E. M. Reshetnyk Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0003-1084-842X

DOI:

https://doi.org/10.26641/1997-9665.2020.3.158-164

Ключові слова:

імерсивні технології, віртуальна реальність (VR), доповнена реальність (AR), цифрові компетентності

Анотація

На сучасному етапі предметом досліджень є вивчення особливостей впливу використання імерсивних технологій на якість освітнього процесу. Використовуючи обладнання аудиторій віртуальної реальності Навчально-наукового центру «Інститут біології та медицини» Київського національного університету імені Тараса Шевченка для реалізації імерсивних технологій у сучасному освітньому процесі здобувачі освіти наближуються до вершин професіоналізму в майбутньому. Навчання з використанням імерсивних технологій сприяє формуванню орієнтації на практичну складову освіти, підвищують продуктивність освітнього процесу, посилюють увагу, адаптують швидкість пошуку інформації, підвищують мотивацію, покращують розвиток творчих здібностей та пам’яті, дозволяють комплексно оцінити навчальні досягнення, що, в свою чергу, сприяє забезпеченню якісної, сучасної, наочної та оптимізованої підготовки медичних кадрів.

Посилання

Kamphuis C, Barsom E, Schijven M, Christoph N. Augmented reality in medical education? Perspect Med Educ. 2014 Jan14;3(4): 300-11.

Joo-Nagata J, Martínez AF, García-Bermejo GJ, García-Peñalvo FJ, Augmented reality and pedestrian navigation through its implementation in m-learning and e-learning: Evaluation of an educational program in Chile. Comput. Educ. 2017 Aug 111:1–17.

Nicholson DT, Chalk C, Funnell WRJ, Daniel SJ. Can virtual reality improve anatomy education? A randomised controlled study of a computer generated three dimensional anatomical ear model. Med edu. 2006. Nov 01; 40(11):1081-7.

Riva G. Virtual Reality for Health Care: The Status of Research. CyberPsychology & Behavior. 2002;5(3):219–25.

Langreth R. Virtual reality: Head mounted distress. Popular Science. 1994;5:49.

Vozenilek J. See One, Do One, Teach One: Advanced Technology in Medical Education. Academic Emergency Medicine. 2004;11(11):1149–54.

Izard SG, Juanes JA, García Peñalvo FJ, Estella JMG, Ledesma MJS, Ruisoto P. Virtual Reality as an Educational and Training Tool for Medicine [Internet]. 2018. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29392522

Seymour NE, Gallagher AG, Roman SA, O’Brien MK, Bansal VK, Andersen DK, et al. Virtual Reality Training Improves Operating Room Performance. Annals of Surgery. 2002;236(4):458–64.

Herron J. Augmented Reality in Medical Education and Training. Journal of Electronic Resources in Medical Libraries 2016;13:51–5.

Pottle J. Virtual reality and the transformation of medical education. Future Healthc J. 2019 Oct; 6(3): 181–185.

Hamacher, A., Kim, S. J., Cho, S. T., Pardeshi, S., Lee, S. H., Eun, S. J., & Whangbo, T. K. (2016). Application of virtual, augmented, and mixed reality to urology. International neurourology journal, 20(3), 172.

Abhari K, Baxter JSH, Chen ECS, Khan AR, Peters TM, Ribaupierre SD, et al. Training for Planning Tumour Resection: Augmented Reality and Human Factors. IEEE Transactions on Biomedical Engineering. 2015;62(6):1466–77.

Ruisoto P, Juanes JA, Contador I, Mayoral P, Prats-Galino A. Experimental evidence for improved neuroimaging interpretation using three-dimensional graphic models. Anatomical Sciences Education. 2012;5(3):132–7.

Valdés PA, Roberts DW, Lu F-K, Golby A. Optical technologies for intraoperative neurosurgical guidance. Neurosurgical Focus. 2016;40(3):E8.

. Barsom EZ, Graafland M, Schijven MP. Systematic review on the effectiveness of augmented reality applications in medical training. Surgical Endoscopy 2016;30:4174–83.

Alaraj A, Charbel FT, Birk D, Tobin M, Luciano C, Banerjee PP, et al. Role of Cranial and Spinal Virtual and Augmented Reality Simulation Using Immersive Touch Modules in Neurosurgical Training. Neurosurgery 2013;72.

Pelargos PE, Nagasawa DT, Lagman C, Tenn S, Demos JV, Lee SJ, et al. Utilizing virtual and augmented reality for educational and clinical enhancements in neurosurgery. Journal of Clinical Neuroscience 2017;35:1–4.

Shuhaiber JH. Augmented Reality in Surgery. Archives of Surgery 2004;139:170.

Zhu E, Hadadgar A, Masiello I, Zary N. Augmented reality in healthcare education: an integrative review. PeerJ 2014;2.

Kuehn BM. Virtual and Augmented Reality Put a Twist on Medical Education. Jama 2018;319:756.

Falah JFM, Khan MS, Alfalah T, Alfalah SFM, Chan W, Harrison DK, et al. Virtual reality medical training system for anatomy education [Internet]. ResearchOnline. IEEE; 2016. Available from: https://researchonline.gcu.ac.uk/en/publications/virtual-reality-medical-training-system-for-anatomy-education

Faria JWVD, Teixeira MJ, Júnior LDMS, Otoch JP, Figueiredo EG. Virtual and stereoscopic anatomy: when virtual reality meets medical education. Journal of Neurosurgery. 2016;125(5):1105–11.

Riva G. Applications of Virtual Environments in Medicine. Methods of Information in Medicine. 2003;42(05):524–34.

Trelease RB. Anatomical informatics: Millennial perspectives on a newer frontier. The Anatomical Record. 2002;269(5):224–35.

Badash I, Burtt K, Solorzano CA, Carey JN. Innovations in surgery simulation: a review of past, current and future techniques. Annals of Translational Medicine. 2016;4(23):453–3.

Paschold M, Huber T, Zeißig SR, Lang H, Kneist W. Tailored instructor feedback leads to more effective virtual-reality laparoscopic training. Surgical Endoscopy. 2013;28(3):967–73.

Wong BM, Levinson W, Shojania KG. Quality improvement in medical education: current state and future directions. Medical Education. 2011;46(1):107–19.

Andersen SAW, Foghsgaard S, Konge L, Cayé-Thomasen P, Sørensen MS. The effect of self-directed virtual reality simulation on dissection training performance in mastoidectomy. The Laryngoscope. 2015;126(8):1883–8.

Andersen SAW, Konge L, Cayé-Thomasen P, Sørensen MS. Retention of Mastoidectomy Skills After Virtual Reality Simulation Training. JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery. 2016;142(7):635.

Jill Goetz UACof E. New Technology May Help Surgeons Save Lives [Internet]. UANews. 2015. Available from: https://uanews.arizona.edu/story/new-technology-may-help-surgeons-save-lives.

Wehbe-Janek H, Colbert CY, Govednik-Horny C, White BAA, Thomas S, Shabahang M. Residents' perspectives of the value of a simulation curriculum in a general surgery residency program: A multimethod study of stakeholder feedback. Surgery. 2012;151(6):815–21.

Moro C, Štromberga Z, Raikos A, Stirling A. The effectiveness of virtual and augmented reality in health sciences and medical anatomy. Anatomical Sciences Education 2017;10:549–59.

Burden C, Oestergaard J, Larsen C. Integration of laparoscopic virtual-reality simulation into gynaecology training. BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology 2011;118:5–10.

Khan R, Plahouras J, Johnston BC, Scaffidi MA, Grover SC, Walsh CM. Virtual reality simulation training for health professions trainees in gastrointestinal endoscopy. Cochrane Database of Systematic Reviews 2018; Aug 17;8(8).

Oda M, Tanaka K, Takabatake H, Mori M, Natori H, Mori K. Realistic endoscopic image generation method using virtual-to-real image-domain translation. Healthcare Technology Letters 2019;6:214–9.

Ekstrand C., Jamal A., Nguyen R., Kudryk A., Mann J., Mendez I. Immersive and interactive virtual reality to improve learning and retention of neuroanatomy in medical students: a randomized controlled study [Internet]. CMAJ Open. 2018 Feb 23;6(1):E103-E109. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29510979/.

Chan KS, Zary N. Applications and Challenges of Implementing Artificial Intelligence in Medical Education: Integrative Review. JMIR Medical Education 2019;5.

Sánchez-Cabrero R, Costa-Román Ó, Pericacho-Gómez FJ, Novillo-López MÁ, Arigita-García A, Barrientos-Fernández A. Early virtual reality adopters in Spain: sociodemographic profile and interest in the use of virtual reality as a learning tool. Heliyon 2019; March 5:e01338.

Issenberg SB, McGaghie WC, Petrusa ER, Lee Gordon D, Scalese RJ. Features and uses of highfidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Medical Teacher. 2005;27:10-28.

Kirkman MA, Ahmed M, Albert AF, Wilson MH, Nandi D, Sevdalis N. The use of simulation in neurosurgical education and training. Journal of Neurosurgery. 2014;121(2):228–46.

Yoshino M, Kin T, Ito A, Saito T, Nakagawa D, Ino K, et al. Combined use of diffusion tensor tractography and multifused contrast-enhanced FIESTA for predicting facial and cochlear nerve positions in relation to vestibular schwannoma [Internet]. jns. American Association of Neurological Surgeons; 2015 [cited 2020Jun19]. Available from: https://thejns.org/view/journals/j-neurosurg/123/6/article-p1480.xml

Moro C, Štromberga Z, Raikos A, Stirling A. The effectiveness of virtual and augmented reality in health sciences and medical anatomy. Anatomical Sciences Education. 2017;10(6):549–59.

Khor W S, Baker B, Amin K, Chan A, Patel K, Wong J. Augmented and virtual reality in surgery – the digital surgical environment: applications, limitations and legal pitfalls. Ann Transl Med. 2016 Dec; 4(23): 454.

Задерей Н. М., Мельник І. Ю., Нефьодова Г. Д. Сучасні підходи до STEM-навчання в університетській освіті. - ScientificJournal “Virtus” Issue # 5, February, 2016. – P. 152 – 155.

DJragonVRAnatomy – Електронний ресурс: https://www.oculus.com/experiences/rift/ 872418872856459/

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті